Tuesday, 20 October 2015

Jerebu ohhh Jerebu...

As salam...

ermmm...makin menjadi2 pulak jerebu melanda Malaysia nih...dah baper kali sekolah tutup di sbbkan jerebu nih...smpai ke hari nih, ank2 tk sekolah sbb IPU jerebu makin meningkat...dah la esok sekolah ade periksa...kene tangguh la gamaknya klu masih lg bacaan IPU di tahap bahaya....sekolah tutup tu kira ok la kann..bagus jgak..bahaya tuk kesihatan anak2...

Sebenarnya yg paling aku sesak sangat dgn jerebu nih sbb risau ank lelaki aku yg 2 org tuh...semput habaq hanggggg....adoiii..ari tuh dah kene dahhh...dua2 semput...dah ckp jgn main kat luar tp biasa laaaa..bdk2 lelaki ketegaq (adoii sori noh org utagha klu salah eja...hikhikhik) tknk dgr ckp..org kata jgn main luar nk main jugak...dah la ank aku yg kecik tuh dlm pemantauan asma...buntu kepala aku klu diorg nih semput...klu gi spital kompom kene tahan punya laaa sbb dah pernah masuk sbb asma....

mmg teruk jerebu kali nih...kat umah aku ade pasang penyedut habuk coway pun, tk smpai 2 minggu service habuk punya la byk...kkdg terasa cam asap masuk dlm umah..tu blum asap vape en somi lagi..tu ok lagi ade perisa..sedap skit klu sedut..ni, alahaiiii...kkdg aku pun naik semput...bila la nk abih jerebu nih...selagi ade pembakaran terbuka kat nun seberang laut tuh, selagi tu la duk tanggung azab pasal jerebu nih...mcm2 dah kuar kat whatsapp mengatakan jerebu kali nih beracun leh effect pada paru2...abis cmner plak kann..yg keje kene la keje...kerajaan tk umumkan pun semuanya cuti...klu cuti mmg best ler...

Apa2 pun mari la kita sama2 kita berdoa agar kejadian jerebu tidak berpanjangan...keadaan akan jadi seperti sedia kala...aminnn....




Wednesday, 7 October 2015

Kembali menulis dan mengarut...

As Salam...

Dah lama jugak ekk meninggalkan alam blogging...wakakak...poyos jer kannn...bz nk menulis...dah hampir 4 bulan....mcm2 perkara yg jadi...terlebih dahulu aku bersyukur sbb kehidupan aku semakin hari semkin baik..Allah limpahkan segala rezeki terhadap aku sekeluarga...alhamdulillah...aminn....

Dalam masa 4 bulan nih ade masa sedih..gembira..yg paling byk adalah stress.....kihkihkih...bkn ape stress dgn keje sebenarnya...makin hari makin membebankan plak rasanya...sumenya nk cepat...sumenya nk settle on date..klu skit tkpe...ni tak terkejar rasanya....tp tkpe la i do my best...I luv my job....hikhik...bln lepas genap aku 12 tahun kat USIM nih...lama tak??? haaa...alhamdulillah masih bertahan walaupun byk cabarannya sekarang nih...cabaran dengan perangai manusia yg mendongak langit...eh, muhasabah diri lily..kkdg kita pun tk sedar adakalanya kita pun mendongak langit juga...tapi cepat2 kita sedar dr lamunan....dlm masa 4 bulan ni jgak la byk benda yg aku belajar..

Fisrt, Allah Maha Adil...setiap perbuatan yg kita lakukan sama ada baik atau jahat, Allah akan balasnya satu hari nnti...kita buat baik di balas baik...kita buat jahat akan di balas jahat...

Second, berbanyakkan sabar dan berdoa...rezeki Allah tu luas..tk semestinya dlm bentuk wang ringgit..tapi kebahagiaan, kesihatan, ape saja yg kita dpt, tu adalah rezeki...bersyukur lah...

Third, sentiasa muhasabah diri supaya kita selalu ingat di mana kita berada...kehidupan selalunya tk seindah yg kita sangkakan...ade pasang surutnya...ibarat roda..kejap kita di bwh, kejap kita berada di atas...bila kita dibwh, bersabar la dgn ujian Allah dan apabila kita di atas, bersyukur laa..semuanya dgn izin Allah...

ermmmm....mcm tazkirah plak...hikhikhik...utk peringatan diri sendiri...in Sha Allah..sesama kita muhasabah diri yea...semoga hidup kita dilimpahkan rahmatNnya.....

ok next enrty la kita citer2 lagi....nk balik...

babaiii...