Tuesday, 20 October 2015

Jerebu ohhh Jerebu...

As salam...

ermmm...makin menjadi2 pulak jerebu melanda Malaysia nih...dah baper kali sekolah tutup di sbbkan jerebu nih...smpai ke hari nih, ank2 tk sekolah sbb IPU jerebu makin meningkat...dah la esok sekolah ade periksa...kene tangguh la gamaknya klu masih lg bacaan IPU di tahap bahaya....sekolah tutup tu kira ok la kann..bagus jgak..bahaya tuk kesihatan anak2...

Sebenarnya yg paling aku sesak sangat dgn jerebu nih sbb risau ank lelaki aku yg 2 org tuh...semput habaq hanggggg....adoiii..ari tuh dah kene dahhh...dua2 semput...dah ckp jgn main kat luar tp biasa laaaa..bdk2 lelaki ketegaq (adoii sori noh org utagha klu salah eja...hikhikhik) tknk dgr ckp..org kata jgn main luar nk main jugak...dah la ank aku yg kecik tuh dlm pemantauan asma...buntu kepala aku klu diorg nih semput...klu gi spital kompom kene tahan punya laaa sbb dah pernah masuk sbb asma....

mmg teruk jerebu kali nih...kat umah aku ade pasang penyedut habuk coway pun, tk smpai 2 minggu service habuk punya la byk...kkdg terasa cam asap masuk dlm umah..tu blum asap vape en somi lagi..tu ok lagi ade perisa..sedap skit klu sedut..ni, alahaiiii...kkdg aku pun naik semput...bila la nk abih jerebu nih...selagi ade pembakaran terbuka kat nun seberang laut tuh, selagi tu la duk tanggung azab pasal jerebu nih...mcm2 dah kuar kat whatsapp mengatakan jerebu kali nih beracun leh effect pada paru2...abis cmner plak kann..yg keje kene la keje...kerajaan tk umumkan pun semuanya cuti...klu cuti mmg best ler...

Apa2 pun mari la kita sama2 kita berdoa agar kejadian jerebu tidak berpanjangan...keadaan akan jadi seperti sedia kala...aminnn....




No comments:

Post a Comment