Tuesday, 30 April 2013

Budak-budak zaman sekarang..

As salam..

Kengkawan, entry nih saja je nk luahkan perasaan pada kes smlm yea..tak sangka bdk-bdk yg dikategorikan bawah umur nih dah pandai mengeluarkan kata kesat yg kurang sedap di dengar..senang citernya cakap kurang ajar..tersentap aku dengar smlm budak nih jerit perkataan yg tak sepatutnya ko ckp..ko tu saper..umur blum akil baligh lagi dah pandai bercakap camtuh..klu anak aku dah lama aku lempang dahh..dah kene makan penampar aku dah..sbb aku tk ajar diorg bersikap kurang ajar camtuh..terfikir jugak aku pasal mak bapak budak tuh...mmg kat umah mak bapak dia suka maki org camtuh agaknya..ishhhh...kan dah anak2 pun ikut sama..klu korg dgr pun mmg sakit hati, panas hati, ishh sume ade laaa..yg paling sedihnya ko adalah penyambung warisan bakal2 pemimpin kelak...dgr je bdk tu ckp smlm aku terus bg ceramah kt ank aku jgn buat camtuh..jgn nk campur org camtuh..tu bole merosakkan mentaliti kawan2 yg lain..mesti korg nk tahu ape bdk tu ckp kannn??..ape situasi yg berlaku depan mata aku smlm kan???...

Peristiwa ni terjadi ptg smlm masa aku nk amik ank aku sekolah petang (KAFA)...sementara aku berjalan nk melintas gi ke kereta aku dah nmpk 2 biji motor 4 org ank muda dengan membawa bendera parti BN...aku tkla terfikir ape2 waktu itu tapi aku dah dengar dr tingkap atas sekolah KAFA tuh ada suara bdk mengejek booo pada 4 org ank muda td..diorg pun tkde ape2 cuma lalu bw bendera saja..aku pun senyum lihat mereka dan mereka membalas senyuman aku tuh...melintas shj ank muda td depan aku, terdengar ada bdk jerit dengan lantangnya "oiiii..MACAI N****"...aku tersentap dgr bdk tu jerit..masa tuh mmg marah sbb tk sepatutnya ko bdk sekolah, bwh umur plak tuh, berada di sekolah KAFA melaungkan perkataan yg tak sepatutnya..tersentap smpai aku tak terkata ape2..aduhhh..klu korg ade kat situ tak tahu laa.. klu uolls ade yg penyokong fanatik PR maybe tak terasa kot...lagi sokong bdk tuh jerit camtuh agaknya..klu la bdk tuh td bw bendera PR pun ade yg jerit camtuh pun aku marah jgak sbb tu dah melampau..aku sifatkan bdk tu mmg KURANG AJAR..tak kisah laa bendera ape yg dibw pada masa itu..kebetulannya 4 org td membawa bendera parti BN..ko bole ckp MACAI...astaghfirullah...mengucap aku tau..sori la yea klu ter'emo' kt sni..aku tk la fanatik sokong BN ataupun PR tp kita bole fikir mana yg baik dan buruk..kita sbg mak bapak jgn la ajar anak bersikap begitu walaupun uolls sume fanatik BN atau PR..ajar anak kita menghargai ape yg kita ade..

Moral of the sory aku nih, jgn ajar ank berpolitik..mereka masih mentah dlm mengenali ape yg berlaku..sejarah tetap sejarah..so, ajar anak kita kenal sejarah kita sendiri...bdk tu bersikap camtuh sape puncanya...fikirkan la yea...peace yooo..aku nk mohon maaf kat cni klu entry nih ade yg menyinggung perasaan korg yea..aku tak bermaksud ape2..bkn aku nk berpolitik tp sikap kita sendiri...

* cerita ini tiada ade kene mengena dgn yg hidup ataupun yg telah meninggal dunia*

No comments:

Post a Comment