Tuesday 5 March 2013

Passport ohh passport..

Setiap kali nk renew passport mmg kene cuti la jwbnya..sbb duk berkampung kat imigresen tuh satu hari...dari sampai amik no giliran pastu tggu tuk dipanggil..dah siap kat kaunter tggu pembayaran..tggu lagi satu jam tuk amik passport yg dah siap lak..namanya kat situ tulis SIAP 1 JAM..tp nak tggu nak siap satu jam tuh dah berjam2 duk tggu kat situ..ramai tu toksah nak cakp laaa..tah pukul berapa agaknya diorg nih dtg ke imigresen tu tah..aku smpai je smlm dah pkul 9.30 lebih skit laa..sbb lupa jalan nak ke persint 15 tuh..ronda2 putrajaya la sekejap..smpai je kaunter nak amik no giliran makkk aii..nak tggu lagi 150 org..nk tggu smpai ptg ke ape..sementara nak tggu lagi 150 org tuh gi la cari kedai nak sarapan..siap srpan pun blum tentu nombor tuh dipanggil..sempat jgak la klu nak bershopping kat MyDin..tggu punya tggu, aku pun beli la benda yg bole dikunyah..masuk jer kat kedai tuh nmpak ada satu kiosk KIPPAS..tanya la kat brother tuh kiosk tu tuk ape..leh renew passport ker..brother tuh jawab mmg kiosk renew..haaaa..ape lg..aku ajak la husband aku guna kiosk tuh..tkyah nak tggu no giliran yg tah kul baper nak panggil..bile tgk org buat kat kiosk tuh senang giler..ikut jer arahan kat skrin tuh..cam kita nk kuarkan duit kat ATM laaa..harap jgak la tkde masalah..smpai giliran aku, buat la ikut arahan yg ade kat skrin tuh..alhamdulillah berjaya !!..cepat beb..bayar pun kat kiosk tu jgak..amik no giliran lg nak tggu satu jam passport siap..dapat la no 4047..lega la skit..dah rasa cpt dah..ikut perkiraan dari jam resit pembayaran 12.35 tgh..passport akan siap lebih kurang jam 1.35ptg..dengan penuh kesabaran aku pun menunggu ler..setgh jam berlalu..sabar lagi..dah jam 1.30ptg..ishh naper tak jalan2 lagi nombor nih..td dah no 4040..adehhh...tiba2 nombor 4081 dan 4082 lak yg dipanggil dlu..husband aku dah berangin..camner lak no tuh dpt dlu..dah 1jam setgh tggu nih..tgk kat kaunter penyerahan tuh tkde org nak gi tanya..ishhh...org yg nombor seblum aku pun dah tak senang duduk..dtg jer petugas kaunter tuh aku pun tanya la naper no 4047 nih tak dipanggil lg..rupanya ade problem kat mesin nak cetak passport tuh plak..adehhhh...kat dlm tuh ade bape mesin..satu je ker..klu satu mmg stuck laaa..nak cepat jd lambat jgak..ni dibuatnya klu data kat kiosk td tkleh nak baca..mmg masak la nk tggu buat kat kaunter plak..no giliran dah sold out..takkan nk dtg esok lak..perghhh..mmg tkde laaa..muka husband aku dah bengang2 dah...dlm duduk2 tuh nombor 4041 dipanggil...perghhh..lega..siap gak akhirnya...duduk berkampung kat imigresen tuh lebih kurang jam 10.00pg hingga ke 3.00ptg baru dapat passport..mcm2 ragam aku tgk sementara nak tggu siap passport tuh..pasnih leh wat online jer nak renew passport..pun satu jam dr kita wat online..tp klu jd mesin stuck lagi ??.. lambat lagi la jawabnyaaaaa.... 

No comments:

Post a Comment